kuchnia

Szarlotka pod delikatną i kruchą pierzynką

8/28/2014 Angelika K. Angelisiak 13 Comments

Witajcie!
Dziś będzie smacznie. 
Za oknem aura jesienna, a sezon jabłkowy w pełni. Nie mogłam więc oprzeć się pokusie i upiekłam szarlotkę. Pyszną, na kruchym cieście. Po raz pierwszy pod bezową pianką.
Poeksperymentowałam troszkę ze składnikami. Efekty przerosły moje oczekiwania.





Składniki na blaszkę 25x25 cm

kruche ciasto:
3 szklanki mąki pszennej (podobno najlepsza jest krupczatka, ale ja użyłam mąki typu 390)
1 kostka masła (prawdziwego, 82% tłuszczu)
3 płaskie łyżki cukru pudru (ok. ćwierć szklanki)
5 żółtek
szczypta soli
2 łyżki tłustego mleka 3,2%
1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia

masa jabłkowa:
1 słoik 750 ml jabłek prażonych (samodzielnie lub gotowych) z dodatkiem cukru i soku z cytryny
opcjonalnie cynamon (do smaku) i 1 cytrynowa galaretka - ja ich nie użyłam

pianka:
białka z 3 jajek
2 płaskie łyżki cukru pudru (ok.1/3 szklanki)
2 czubate łyżki mąki ziemniaczanej (lub kisiel o dowolnym smaku)


Masło posiekać nożem. Wszystkie składniki na ciasto kruche wyrobić - początkowo nożem lub specjalnym siekaczem do kruchego ciasta, aby nie dopuścić do zbytniego ogrzania składników. Potem połączyć dłońmi i uformować kulę. Zawinąć w folię spożywczą i schłodzic w lodówce przez ok. 2 godziny.

Po wyjęciu 2/3 ciasta rozwałkować, resztę nadal chłodzić (lub nawet zamrozić). Ciasto wyłożyć na spód blachy uprzednio wyłożonej papierem do pieczenia. Nakłuć widelcem. Spód podpiec ok. 10 min. w temp. 180 st C. Ciasto włożyć do uprzednio rozgrzanego piekarnika.

Masę jabłkową można doprawić cynamonem i wymieszać z galaretką w proszku. Lub bezpośrednio ze słoika wyłożyć  na podpieczony spód ciasta.

Pianę z białek ubić na szywno dodając po łyżce cukru. Po ubiciu dodać kisiel/mąkę ziemniaczaną i połączyć z pianą. Wyłożyć na jabłka.

Na wierzch (na piankę) zetrzeć na tarce pozostałą część ciasta.
Wstawić do rozgrzanego do 180 st. C piekarnika i piec w tej temp. ok 45-50 minut.



Choć mam za sobą wiele szarlotek, to dopiero ww. ciasto wyszło po raz pierwszy - idealnie kruche, delikatne i niezwykle lekkie. Inne od dotychczasowych wypieków. Bardzo mi w tym pomogły rady p. Doroty z bloga Moje Wypieki - Jak upiec.. perfekcyjne ciasto kruche.



Przepis zgłosiłam do akcji:

Jabłka wolnościJedz polskie jabłkaDzień polskiej żywności 2014



Zobacz także:

13 komentarzy:

  1. Bardzo lubię szarlotkę, a Twoja wygląda bardzo smacznie :) Dawno nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny wpis! :)

    Pozdrawiam

    _____________
    truskawkowa-fiesta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. wygląda smakowicie :))
    szarlotka jest jednym z moich ulubionych ciast.. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. dostałam ostatnio od przyjaciółki trochę jabłek i myślę, by w sobotę też upiec szarlotkę:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda bardzo apetycznie. Może zrobię ją na weekend.

    OdpowiedzUsuń
  6. wygląda pysznie, w tym roku jeszcze niczego z jabłek nie wyprodukowałam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda tak świetnie, że na pewno przepyszna.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mniam! Ale mi smaka narobiłaś ;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mmm, wygląda bajecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Moja mama często robi podobną szarlotkę :) Wygląda apetycznie, ot co!

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, za każde słowo ;*

Proszę jednak o powstrzymanie się od nadmiernego spamu :)